Az egyik FB-csoportba beraktak egy szép metszetet.
https://art.famsf.org/sites/default/files/styles/artwork_view/public/artwork/rowlandson/4159201101740055.jpg
The Consequence of Not Shifting the Leg,
illustration to Angelo's 'Hungarian and Highland Broadsword Exercise' by Thomas Rowlandson [1],
Henry Angelo 1798.
A bal oldali huszár széles vívóállásban - esetleg félkitörésben - van, szablyája magas szekondban tartja, a felföldi, szoknyás vitéz épp megvágja a huszár jobb térdének külső oldalát, pont a térd felett (ő kitörésben van). Angelo idejében a láb elleni támadásokra általában úgy reagáltak, hogy vívóállásból visszaléptek alapállásba (angol szakkifejezés shifting the leg).
https://art.famsf.org/sites/default/files/artwork/rowlandson/4159201101740056.jpg
A skót vitéz pont szép kitörésben van (3,5+ lábfej, terepen nem biztos, hogy érdemes hosszabb kitörést bevállalni), meg a bal talp is teljesen a talajon marad, igen iskolaszerű módon. A huszár bal labfeje kb. 45 fokos szögben áll a vívóvonalhoz képest (Hidán Csaba fényképein is látni ilyet, én alternatív vívóállásnak (aVA) nevezem [2]). Érdemes megfigyelni, hogy mi van a skót harcos bal kezében és mi fityeg a tarsolya mellett.
_______________________
1. Ő készítette a metszeteket.
"The Consequence of Not Shifting the Leg, twentieth plate in the book Twenty Four Plates designed and etched by T. Rowlandson under the Direction of Messrs. H. Angelo and Son, Fencing Masters to the Light Horse Volunteers of London and Westminster dedicate"
Jó sok Angelo kép:
https://art.famsf.org/henry-angelo
2. A klasszikushoz képest, ahol 90 fokos szöget látunk a két lábfej között.
No comments:
Post a Comment